-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
I flere dager har BMW hatt liggende et sett med særdeles kunstneriske inntrykk av den nye konseptbilen de viser i dag.
Nå blir den vist og dette skjer samtidig som konsernet forteller at de skal akselerere sine elektrifiseringsplaner (se notisene til venstre) og selvfølgelig er denne nye, Vision M NEXT en elbil.
Men der stopper trend-nisse preget, denne har ikke mye av de obligatoriske banalitetene over seg. Den er så langt unna septembers Vision iNEXT som man kan komme.
He er vi – tro det eller ei – tilbake til Freude am Fahren – gleden ved å kjøre.
Når var vi der sist?
Dette er en bil som – sier designhøvding Adrian van Hooydonk – er et glimt inn i fremtiden for den sportslige bilkjøringen.
De går ikke så langt som til å innføre firetrinns manuelt gir i gulvet igjen, men de gir oss et ratt (selv om det sikkert er noen kvasi-autonome egenskaper om bord, blir det ikke lagt noe vekt på det – hurra) og vi blir forsikret om at dersom vi ønsker det kan alle de 600 hestekreftene avleveres via bakhjulene – selv om det er muligheter for å overføre litt av kraften fremover også.
Bilen er lav og med linjer som ikke er så veldig fjerne fra i8-oppskriften, det er med andre ord ikke spor av trendkorrekt, moteriktig SUV her heller. Nyrene i fronten kan vi dra kjensel på, og fire frontlykter – selv om de er ekstremt smale – kan vi jo også antyde har med tradisjon å gjøre.
Oppskriften er plug in der en turboladet firer på bensin supplerer det elektriske. Dersom det er den du vil bruke er det bare bakhjulsdrift som tilbys.
Mengder av nye materialer er brukt, fra laser-wire lys, som BMW kaller det: glassfiber dekket med fosfor – til frontspoileren som er laget av gjenbrukt karbon (fra en i3?).
Interiøret er ekstremt minimalistisk med friskluftspalter som omtrent ikke syns, med seter som er polstret med et smart skum som husker formen og vekten din til neste gang og når det gjelder alle de festlige tingene man kan gjøre med skjermer har BMW også vist at de har kjøreglede i sentrum.
Det er en stor skjerm som krummer seg rundt rattet samtidig som det er en head up display med AR-virkning.
Nå er poenget det at alt som kan tenkes vil kunne vises på denne skjermen. Det er bare å jobbe seg gjennom menyene, men når du begynner å kjøre begrenses utvalget og jo fortere det går jo mer konsentrere systemet seg om kjøre-relaterte data.
«Føreren får akkurat det riktige innholdet til den riktige tiden», lover Domagoj Dukec – designsjefen.
Dette er jo en drømmebil. Da kan du også drømme om nulltilhundre på tre, og 100 km. rekkevidde på bare strøm.
Og drøm veldig hardt om at den skal bli virkelighet, så kanskje den blir det.